Ошибка в bmw x5 tpm


  1. rb077

    Вчера был в РЛД, решил подремонтировать колеса ( 1й раз в жизни:) в итоге правили все 4 колеса, на 2ух были трещинки (маленькие, не спускали колеса) их заварили. Все хорошо все довольны- но через 10 мин как оттуда уехал загорелось -TPM Malfunction , я делаю Reset, и тут 2 варианта: 1) Ресетится, все колеса зеленые на мониторе, но через 10 мин ошибка всплывает снова 2) Не ресетится вовсе, или у меня сил нет ждать завершения

    Позвонил в РЛД сказали что датчики при ремонте вообще не трогали (???) — те не снимали с диска, и что повредить их никак не могли(???)

    Может ктото сталкивался как это победить? Еслибы наипнули датчик то они бы не ресетились?, те проблема в чемто другом?:help:

    Про то что диски незя варить, красить, править я знаю — это временная мера.:D

  2. Тоже ездил в рлд диск прокатать. Так у меня через день после этого, загорается ошибка давления. Вообще не понимаю зачем эти датчики нужны. Привык на глаз определять, нужно подкачать или нет. Не заморачиваюсь на эту тему:nod:

  3. вот это глаз!!!!!!:thumbup:


  4. rb077

    =)))) но раз они есть то должны работать)) есть решение?

  5. Почему их варить то нельзя? У меня оригинальные r19 перфоманс, в одном из них был заводской брак в виде мини дырочки! Она такая маленькая была, что спускало колесо на полатмосфера один раз в 2-2,5 недели! В РЛД заварили, больше не спускает))))


  6. юра 1

    Регистрация:
    27 окт 2009
    Сообщения:
    4,722
    Пол:
    Мужской
    Регион:
    Саратовская обл.

    интересно, а про какие такие загадочные датчики вы тут рассуждаете?


    Stop hovering to collapse…
    Click to collapse…


    Hover to expand…
    Нажмите, чтобы раскрыть…


  7. rb077

    Хмм новая тема, Сейчас сел завел все ок tpm active, минут через 20 все снова плохо становится)) вот думаю естьли смысл ехать в РЛД??


  8. юра 1

    Регистрация:
    27 окт 2009
    Сообщения:
    4,722
    Пол:
    Мужской
    Регион:
    Саратовская обл.

    Правда? а какая машина, позвольте поинтересоваться?


    Stop hovering to collapse…
    Click to collapse…


    Hover to expand…
    Нажмите, чтобы раскрыть…


  9. rb077

    Чет подвох какойто чувствую)) в моем случае 328xi e92 …..че делать чтобы заработало?)))

  10. Т.к контора приличная может и есть. Но будут уверять
    что это не их вина, это как пить дать

  11. БНВ или БМВ поправьте меня если я ошибаюсь :shock:


  12. юра 1

    Регистрация:
    27 окт 2009
    Сообщения:
    4,722
    Пол:
    Мужской
    Регион:
    Саратовская обл.

    Продам вам маленький секрет:
    Если машина не из Америцы, то там нет никаких датчиков)))


    Stop hovering to collapse…
    Click to collapse…


    Hover to expand…
    Нажмите, чтобы раскрыть…


  13. rb077

    ))))) ок, а как так может быть?? Что мне тогда ошибку выдает? Куда смотреть?


  14. rb077

    И могло ли это случиться изза ремонта?


  15. юра 1

    Регистрация:
    27 окт 2009
    Сообщения:
    4,722
    Пол:
    Мужской
    Регион:
    Саратовская обл.

    ну у тебя же 328? она же американка?


    Stop hovering to collapse…
    Click to collapse…


    Hover to expand…
    Нажмите, чтобы раскрыть…


  16. rb077

  17. Правильно Юра 1 говорит, в евро БМВ нет датчиков в колесах, соответственно повредить ничего не могли. Необходимо просто правильно делать сброс, как, написано в инструкции.


  18. юра 1

    Регистрация:
    27 окт 2009
    Сообщения:
    4,722
    Пол:
    Мужской
    Регион:
    Саратовская обл.

    ну значит зацепили тебе один из датчиков…скорее всего…


    Stop hovering to collapse…
    Click to collapse…


    Hover to expand…
    Нажмите, чтобы раскрыть…


  19. rb077

    Ну значит еду к ним))) отпишусь оттуда

  20. Ну или когда варили диск — датчик перегрелся и умер.


    Stop hovering to collapse…
    Click to collapse…


    Hover to expand…
    Нажмите, чтобы раскрыть…


  21. rb077

    Да, но меня смущает что они цепляются вроде, а потом произвольно но гдето в течении 20 мин выдает ошибку((

  22. Скорее всего, дачтчики перегрели при сварке и батарейки поумерали.
    А если датчикам больше 2-3 лет, так может и своейсмертью…

    Меняются датчики целиком, хотя умельцы пытались разбирать и менять батарейку.

    [​IMG]
    [​IMG]


    Stop hovering to collapse…
    Click to collapse…


    Hover to expand…
    Нажмите, чтобы раскрыть…


  23. Stop hovering to collapse…
    Click to collapse…


    Hover to expand…
    Нажмите, чтобы раскрыть…

  24. Stop hovering to collapse…
    Click to collapse…


    Hover to expand…
    Нажмите, чтобы раскрыть…

Поделиться этой страницей

Здравствуйте, я так понял у Вас «американец», в нем такая система контроля давления шин стоит, чтобы убрать ошибку, нужно либо вернуть датчики, которые в сосках, либо перепрошить все на Европу, соответственно и систему контроля давления в шинах. Нужно обращаться к соответствующим спецам. Они отключают эту функцию через компьютер программно. Если в дальнейшем не хотите использовать эту систему.

Балаково, LADA (ВАЗ) 2108

Как сбросить ошибку давления в шинах бмв f10

Эта запись была опубликована 3 июня 2020 года Элис Смит .

Что такое система контроля давления в шинах (RDC)?

Система контроля давления в шинах, известная как RDC. Основана на датчиках давления в каждом колесе и отвечает за управление всей системой давления в шинах автомобиля. Система контроля давления в шинах (RDC) — это в основном электронная система. Установленная в BMW для контроля давления воздуха в шинах и оповещения водителя. Когда оно падает опасно низко. Чем стандартное. Существуют как прямые, так и косвенные системы TPM, которые запускают либо индикатор приборной панели. Либо предупреждающее сообщение. Когда давление воздуха падает ниже рекомендованного производителем уровня. С 2002 года BMW начала предлагать большинство своих автомобилей с предустановленными системами контроля давления в шинах (RDC). Чтобы гарантировать. Что в случае спуска шины водитель быстро получает информацию через эту электронную систему. Систему TPM легко установить в любой хорошей механической мастерской. Если она не предусмотрена на заводском уровне для вашей модели.

Что означает отказ системы контроля давления в шинах (RDC) в BMW

Идеальная система контроля давления в шинах RDC в BMW обнаружит и отправит предупреждение водителю. Когда в одной или нескольких шинах произойдет потеря давления воздуха на 20%.

После получения предупреждения; первое, что нужно сделать, это проверить давление в шинах с помощью манометра. Когда шина находится под соответствующим давлением, индикатор должен погаснуть. Но если давление в шинах во всех шинах правильное. И вы все еще получаете предупреждающие сообщения или световые индикаторы. То могут быть некоторые дефекты. Вызывающие сбои в работе системы TPM. Стоит проверить, если проблема заключается в самой системе TPM или главный блок управления вышел из строя.

Причины отказа системы контроля давления в шинах BMW (RDC)

Вы можете получить сообщение об отказе системы контроля давления в шинах (RDC) по некоторым очевидным причинам. Таким как: неисправные датчики TPMS RDC. Неисправный модуль RDC или любые другие внешние помехи. Как и многие другие детали в вашем BMW. Датчики также имеют срок службы и могут нуждаться в проверке и замене время от времени. Иногда возникает проблема с датчиками литий-ионного аккумулятора,который со временем разряжается. В большинстве случаев OEM-аккумуляторы имеют срок службы до 10 лет. Поэтому хорошо проверить датчики на их батарею. Когда вы постоянно получаете нерабочее сообщение и не находите подсказки. Чтобы исправить эту ошибку.

В некоторых других случаях может возникнуть проблема в связи между сигналами. Передаваемыми датчиками на центральный блок управления. RDC принимает сигналы через встроенную антенну, которая может выйти из строя и создать разрыв связи. Или передатчики также могут выйти из строя.

Другая распространенная проблема с системой давления в шинах BMW заключается в том. Что модуль RDC устанавливается под запасной шиной в полу багажника. Вода может накапливаться под запасным колесом. Что в свою очередь повреждает модуль или вызывает коррозию чувствительных электронных компонентов. Чтобы быть более отзывчивым к предупреждающим оповещениям, рекомендуется один раз проверить предохранитель TPMS. В большинстве моделей этот предохранитель расположен в распределительной коробке за бардачком,и он может гореть в случае отключения блока управления.

Одной из возможных причин может быть механическое повреждение, которое обычно происходит во время замены шин. Механики могут забыть перенести датчики на новые диски, в результате чего автомобиль не распознает датчики TPMs. Однако во многих магазинах есть беспроводные считыватели или детекторы. Которые могут проверить. Правильно ли установлены датчики и излучают ли они сигнал.

Диагностика неисправности системы контроля давления в шинах BMW (RDC)

Иногда вам может быть трудно проанализировать фактическую проблему. Которая вызвала неисправность системы контроля давления в шинах (RDC). Но ее диагностика вообще не является большой проблемой. С помощью сканера OBD-II можно четко считывать конкретные коды неисправностей BMW для диагностики неисправности системы шин BMW. Существует множество первоклассных сканеров, которые могут считывать сообщения, появляющиеся на приборной панели. И декодировать цифры и алфавиты. Чтобы помочь в диагностике неисправностей.

Общие Сообщения Об Ошибках Отображения

В зависимости от поколения и модели BMW на приборной панели появляется несколько различных сообщений об ошибках. Которые предупреждают вас о сбое системы контроля давления в шинах RDC. Вот некоторые из возможных сообщений об ошибках:

  • Монитор давления в шинах (TPM) для обнаружения спущенных шин в настоящее время недоступен. Пожалуйста, свяжитесь с ближайшим BMW
  • Состояние TPM: неисправность TPM
  • Система не может обнаружить потерю давления в шинах
  • Проверьте давление в шинах вручную
  • Продолжение движения невозможно
  • Обратитесь в сервисный центр
  • Неактивная сигнальная лампочка TPM на приборной панели.
  • Низкое давление в шинах. Остановись осторожно.

Исправьте Датчики Вручную!

Каждая машина может быть исправлена. Так же как и ваш BMW.

Один из простых способов решить эту проблему — проверить давление во всех четырех шинах и их датчиках вручную и рассмотреть возможность их замены один за другим до тех пор. Пока сигнальная лампа не погаснет или сообщение не перестанет отображаться.

Как сбросить систему контроля давления в шинах BMW (RDC)?

Сброс контроля давления в шинах RDC — это следующий шаг после того, как вы правильно установили датчики. Накачали все шины с рекомендуемым PSI. Вся информация о рекомендуемом давлении в шинах находится на раме водительской двери или под крышкой топливного бака. Поэтому просто откройте ее и найдите там. Как правило. Давление в шинах BMW составляет 32-36 фунтов на квадратный дюйм. Как только вы получите всю информацию. Сброс системы RDC в BMW довольно прост с помощью встроенной системы связи iDrive.

  1. Накачайте шины до рекомендуемого давления в шинах.
  2. Нажмите кнопку iDrive. Чтобы выбрать настройки автомобиля.
  3. Прокрутите вниз до автомобильных шин с помощью ручки iDrive.
  4. Поверните ручку iDrive. Чтобы выбрать меню TPM.
  5. Выберите сброс. А затем нажмите ручку iDrive.
  6. выбрать да. Статус должен измениться на сброс доверенного платформенного модуля.
  7. После короткого привода статус должен измениться на TPM Active.

После сброса вы снова находитесь в безопасном положении и имеете систему, которая может точно измерять давление. Обеспечивая разумный тормозной путь и стабильность производительности.

Список bmw оснащенных системой контроля давления в шинах rdc:

  • 1 серия E82 E88 F20 F21
  • 3 серия e90 e91 e92 e93 f30 f31 f34 gt
  • 5 серия e60 e61 f10 f11 m5 g30 g31
  • 6 серия E63 E64 640d
  • Серия X E70 X5 G05 E83 X3 G01

Источник

Сброс адаптации акпп bmw x5 e70

BMW X5 E53|E70|F15| 2001-2018 сброс TPM S

X5 2001-2005 сброс TPM S

СБРОС TPM S

  1. Установите давление в шинах на всех колесах в соответствии со спецификацией.
  2. Поверните ключ зажигания в положение ВКЛ, при выключенном двигателе.
  3. Нажимайте кнопку сброса (не более 10 секунд) до тех пор, пока сигнальная лампа давления в шинах не загорится желтым цветом в течение нескольких секунд.

См. Рис. 11, рис. 12, рис. 13, или рис. 17 .

  • Привод автомобиля. Инициализация автоматически завершается во время движения, без какой-либо обратной связи.
  • Инжир. 11 определение местоположения кнопки сброса системы TPM (5-я серия)

    Инжир. 12 определение местоположения кнопки сброса системы TPM (3-Series & X5-Typical)

    Инжир. 13 расположение кнопки сброса системы TPM (Z28)

    Примечание: На некоторых моделях X5 кнопка сброса помечена как “RDC”.

    X5 2006 сброс TPM S

    Инструкция по сбросу TPM S

    Внимание: при движении с цепями противоскольжения или запасным колесом для экономии места не инициализируйте систему.

    1. Установите давление в шинах всех колес в соответствии со спецификацией.
    2. Запустите двигатель, но не начинайте движение.
    3. Нажимайте кнопку сброса (не более 10 секунд) до тех пор, пока сигнальная лампа давления в шинах не загорится желтым цветом в течение нескольких секунд. См. Рис. 17, рис. 18 или рис. 19 .

    Поиск кнопки сброса системы TPM (Z4, M-Coupe & Roadster)

    Поиск кнопки сброса системы TPM (X3)

    Поиск кнопки сброса системы TPM (X5)

    X5 2007-2018 сброс TPM S

    С i Drive TPM S Reset

    Косвенная Система (Монитор Спущенных Шин)

    Внимание: не инициализируйте систему во время подключения цепей противоскольжения.

    Примечание: каждый раз, когда давление в шинах было скорректировано или колесо или шина были изменены, сбросьте систему.

    Инициализация:

    1. Используя кнопку меню i Drive, выберите:
    2. Информация О Транспортном Средстве”
    3. Состояние транспортного средства”
    4. Сброс
    5. Запустить двигатель.
    6. Запустите инициализацию с помощью кнопки
    7. Начинай водить машину.

    Инициализация завершается во время движения, которое может быть прервано в любой момент.

    При возобновлении движения инициализация продолжается автоматически.

    Проверка состояния FTM:

    1. Используя кнопку меню i Drive, выберите:
    2. Статус будет изменен.

    Прямая Система (Монитор Давления В Шинах)

    Примечание: каждый раз, когда давление в шинах было скорректировано или колесо или шина были исправлены.
    была изменена, сброшена система.

    Индикатор состояния TPM S на дисплее управления:

    Цвет шин отражает состояние шин и системы. TPM учитывает, что давление в шинах изменяется во время движения автомобиля.

    Давление в шинах не нуждается в корректировке, если только TPM не дает вам указания сделать это с помощью цветных индикаторов.

    #Зеленый: давление в шинах соответствует установленному целевому значению. Появится надпись “TPM active”.

    на дисплее управления.

    #Одно колесо желтого цвета: есть спущенная шина или значительная потеря давления в указанной шине. Один

    на дисплее управления появляется сообщение.

    #Все колеса желтые: есть спущенная шина или значительная потеря давления в шинах в нескольких шинах. Сообщение

    появится на дисплее управления.

    # Серый: система не может обнаружить прокол. Возможные причины этого:

    • TPM сбрасывается.
    • Временная неисправность, вызванная системами или устройствами, использующими одну и ту же радиочастоту.
    • Неисправность.

    процедура сброса:

    1. Используя кнопку меню i Drive, выберите:
    2. “Сброс”
    3. Запустить двигатель. Не начинайте водить машину.
    4. Запустите сброс с помощью кнопки
    5. Начинай водить машину.
    6. Шины показаны серым цветом и отображается надпись “сброс TPM…”.

    После нескольких минут езды заданное давление инфляции в шинах принимается в качестве целевых значений, подлежащих мониторингу.

    Сброс системы завершается во время вашего диска и может быть прерван в любое время. Когда движение возобновляется, сброс продолжается автоматически. На дисплее управления шины отображаются зеленым цветом, и снова отображается надпись

    Важно: если во время сброса системы и определения давления накачки обнаруживается спущенная шина, то все шины на контрольном дисплее отображаются желтым цветом. Сообщение “низкая шина! ” изображенный.

    Без сброса i Drive TPM S

    Косвенная Система (Монитор Спущенных Шин)

    Внимание: не инициализируйте систему во время подключения цепей противоскольжения.

    Примечание : каждый раз, когда давление в шинах было скорректировано или колесо или шина были изменены, сбросьте систему.

    Сброс:

    1. Запустить двигатель.
    2. Слегка нажмите кнопку 1 на указателе поворота.
    3. Поворачивайте указатель поворота вверх или вниз до тех пор, пока на дисплее не появится символ монитора шин, сопровождаемый словом “сброс”.
    4. Нажмите кнопку 2, чтобы подтвердить свой выбор монитора спущенных шин.
    5. Нажмите кнопку 2 для прибл. 5 секунд до тех пор, пока галочка а не появится рядом с дисплеем “сброс”.
    6. Веди машину.

    Инициализация завершается во время движения, которое может быть прервано в любой момент.

    При возобновлении движения инициализация продолжается автоматически.

    Прямая Система (Монитор Давления В Шинах)

    Внимание: не инициализируйте систему во время подключения цепей противоскольжения.

    Примечание: каждый раз, когда давление в шинах было скорректировано или колесо или шина были изменены, сбросьте систему.

    Важно: система не работает правильно, если она не была сброшена; например, может быть указано спущенное колесо, даже если давление в шинах правильное. Система неактивна и не может указывать на спущенную шину, если установлено колесо без электроники TPM, например компактное запасное колесо, или если TPM временно неисправен из-за других систем или устройств, использующих ту же радиочастоту.

    Сброс:

    1. Запустить двигатель.
    2. Слегка нажмите кнопку 1 на указателе поворота. См. Рис. 25 ниже
    3. Поворачивайте указатель поворота вверх или вниз до тех пор, пока на дисплее не появится символ монитора шин, сопровождаемый словом “сброс”. См. Рис. 25 ниже
    4. Нажмите кнопку 2, чтобы подтвердить свой выбор монитора давления в шинах. На дисплее над надписью “сброс” появится надпись “активенСм. Рис. 25 ниже
    5. Нажмите кнопку 2 для прибл. 5 секунд. На дисплее теперь над надписью “сброс” появится надпись “сброс”.

    После нескольких минут езды заданное давление инфляции в шинах принимается в качестве целевых значений, подлежащих мониторингу. Сброс системы завершается во время вашего диска и может быть прерван в любое время. Когда движение возобновляется, сброс продолжается автоматически. Контрольная лампа гаснет после завершения сброса системы.

    Сбой Сброса Системы:

    Сообщение о неудачном сбросе системы: контрольная лампа загорается желтым цветом. На дисплее управления появится сообщение. Проверьте давление в шинах и сбросьте систему.

    Неисправность: маленькая сигнальная лампа мигает желтым цветом, а затем загорается непрерывно; большая сигнальная лампа загорается желтым цветом.

    На дисплее управления шины отображаются серым цветом, и появляется сообщение. Никаких проколов обнаружить не удается. Этот тип сообщения отображается в следующих ситуациях:

    • Если есть неисправность. Проверьте систему.
    • Если было установлено колесо без электроники TPM.
    • Если TPM временно неисправен из-за других систем или устройств, использующих ту же радиочастоту.

    Вот И Все! Большое спасибо! .

    Источник

    The wheel sensor electronics are the most common fault in the TPM system. The sensor is either mechanically damaged, or the battery dies. In any case, the solution is to replace the defective sensor. While this will happen in more than 90% of cases, sometimes diagnostics become complicated. 


    KEY FACTS

    • A FAULTY WHEEL SENSOR IS A MOST COMMON FAULT
    • A FAULTY SENSOR IS OFTEN REPLACED WITH AN INCORRECT VERSION 
    • YOU CAN TEST SENSORS ONLY WITH RDC TOOL OR SCANNER
    • THE SENSOR’S BATTERY LIFE IS ABOUT 10 YEARS
    • ON MODELS WITH EXTERNALLY INSTALLED RDC MODULES, THE WATER CAN INGRESS AND DAMAGE THE MODULE 
    • 5TH GEN TPM SYSTEM (INTRODUCED IN G20) REQUIRES SENSOR PROGRAMMING AFTER THE SENSOR IS DEPRESSURIZED FOR MORE THAN TWO MINUTES 

    GUIDE

    • Step-by-Step Diagnostics
      • Torque specs for tightening the valve to the rim:
    • How The TPM System Works
    • The Evolution of The BMW Tire Pressure Monitoring System
      • Flat Tire Monitor System (FTM/RPA)
      • TPM Generation 1 (2001 – 2006)
        • Gen 1 Tire Pressure Reset Procedure
      • TPM Generation 2 (RDC) 03/2006 – 09/2010
      • TPM Generation 3 (RDC Low) 09/2010 –04/2013
      • TPM Generation 4 (RDCi) 04/2013 –
      • TPM Generation 5 (RDCi) 2019 –
    • Most Common BMW TPM Problems
      • Wheel Sensor Don’t Send Signal Due to Dead Battery
      • Mechanically Damaged Wheel Sensor
      • The Wrong Wheel Sensor is Installed
      • 5th Gen RDCi Sensor Needs to Be Programmed
      • Faulty RDC Module Due to Corrosion
      • Corroded Wiring, Antennas, Triggers, And Sensors

    Step-by-Step Diagnostics 

    Because people can’t hear and interpret radio signals sent at either 315 or 433MHz, you’ll need a capable diagnostic scanner to read out the fault memory or a TPM tool to read sensor signals directly. 

    While the most common fault with every TPM generation is a faulty wheel sensor, the early Gen 1 and Gen 2 systems are more prone to other electrical gremlins because the systems are much more complicated and the cars are much older now. So, keep in mind that troubleshooting TPM faults on a tortured 2002 E65 are not as simple as it is on a well-maintained 2016 F30.

    While the latest Gen 5 TMP system is as reliable as it gets, in most cases troubleshooting TPM faults will require expensive specialty tools like RDC Tool connected to ISTA Next. I guess this is the reason why there are so many “TPM won’t reset” problems with G20 and later 2020 and newer series. The most common cause is that the wheel sensor must be programmed with every tire change. 

    In the example below, we’ll take a look at how to diagnose and fix the most common fault on BMWs equipped with Gen 3 TPM system. Later I’ll cover each generation and the typical problems that come with each. 

    STEP 1 – READ OUT FAULT MEMORY

    First, connect the scanner and read out the fault memory (DTC). Any malfunction will trigger a fault code. For this, you can use and generic scanner with a function to communicate with your BMW’s RDC module, some of many BMW diagnostic apps like Pro Tool, or the BMW ISTA. 

    For the most common simple faults like failed wheel sensors, most scanners will do. However, when things get tough, there are no substitutes for ISTA test plans. 

    In this case, we found out that the faulty component is the front right wheel electronics (sensor). So, to fix the fault, we need to source a new sensor, replace it and reset the TPM tire pressure. 

    While exchanging the information with the RDC module it’s a good time to check the state of other sensors’ batteries. I don’t know about other tools, but with the ISTA you can check the state of each sensor’s battery. In fact, the ISTA will show you how much of the battery life is left in a one-month accuracy. 

    STEP 2 – FIND THE RIGHT PART 

    With the DTC in your hands, you can move on to the problem fix. So, let’s solve the problem with inoperative wheel electronics. 

    Note! When only one wheel sensor fails, the whole TPM system becomes inoperative – you won’t see the tire pressure from the other three working sensors. 

    So, as we established that the fault is in the sensor, now we have to find the right part. Also, have in mind that the wrong sensor installs happen quite often, especially if you go aftermarket or eBay route. Luckily, with the BMW’s part catalog ETK you can’t go wrong, assuming there are no modifications on your car. 

    The easiest way is by using dealer ETK connected to BMW servers, as it will automatically determine which part is installed in your car. 

    The TPM sensor is at position 9. Source: BMW ETK screenshot.

    In this example, we can see which part is installed in our G30 according to VIN. 

    Source: BMW ETK screenshot

    However, if you use free online part catalogs like RealOEM, or the ETK application not connected to the BMW server, you’ll have to be careful to pick the right part. 

    As you can see above, while the ETK offered us only one part, here we have to choose between 433MHz and 315MHz versions. The reason is that these apps don’t have access to the Vehicle Order, which contains all relevant data on equipment installed in a specific car. So, to make sure which sensor fits your car, you’ll have to look up vehicle equipment codes – in this case, SA876. 

    There are also differences based on production date. For example, the F10 5 Series uses both the Gen 2 and Gen 3 TPM systems, depending on the production date. The F30 3 Series use both Gen 3 and Gen 4. That is, you can’t buy a wheel sensor based on a model series alone and hope you got the right generation. 

    STEP 3 – REPLACE THE SENSOR 

    Unless you have a tire machine at your disposal and know how to use it, you’ll have to visit the tire shop. To replace the TPM sensor the tire must be at least half dismounted and most tire shops will charge you about $30 for the labor. Below is the TPM sensor replacement procedure example for RDCi Gen 4 wheel electronics. 

    Source: BMW ISTA

    Remove the tire completely or at least the outer bed.

    Source: BMW ISTA

    Release the union nut. 

    Source: BMW ISTA

    Remove the sensor from the valve hole and clean the valve sealing surface.

    Source: BMW ISTA

    On a new sensor put the sealing ring before installing it on the rim (RDCi example).

    Source: BMW ISTA

    Insert the new sensor into a cleaned valve bore. Both outer feet on the underside of the sensor electronics must be resting against the rim wall.

    Source: BMW ISTA

    Screw on union nut (1) by hand as far as it will go.

    The screw connection must be tightened to the specified torque in one go!

    Do not under any circumstances retighten the screw connection!

    Torque specs for tightening the valve to the rim:

    TPM Generation System Nm Ft-lb 
    Gen 1 RDC 3.5 2.6
    Gen 2 RDC 3.5 2.6
    Gen 3 RDC Low 3.5 2.6
    Gen 4 RDCi 8 5.9
    Gen 5 RDCi 8 5.9 
    The values are sourced from the ISTA in Nm.

    Fit the tire back.

    STEP 4 – RESET THE TPMS

    Depending on the model series, there are three ways to reset the TPM tire pressure: 

    • Via iDrive’s menu (all models with iDrive) 
    • Via instrument cluster board computer menu 
    • Or by pressing and holding the TPM button in the center console for four seconds

    The initialization of the TPM system must be performed in the following cases:

    • The tire pressure is adjusted
    • Following a wheel swap (for example, summer/winter tires)
    • Wheel exchange between axles

    The existing inflation pressure is set as a specification for the nominal pressure during the initialization process. That is, there are no preset pressure values; you can choose anything as long as it is greater than 27 psi / 1.85 bar (1.7 bar for Gen 1 and 2) and set chosen pressure as the nominal value. 

    On some later models (G-Series) you’ll find the recommended tire pressure directly in iDrive, whereas on older models (E/F-Series) you must look up the recommended tire pressure on a label located on the driver’s side B pillar.

    BMW G20 tire pressure label. Source: BMW Service RDC Tool Technical Training
    1 Tire front/rear
    2 Tire size dimensions
    3 Cold tire pressure 

    COLD TIRE PRESSURE:  The cold tire pressure means that the tire air temperature is the same as the current ambient temperature. The pressure values you find on either the tire pressure sticker or in the iDrive refer to cold tire pressure. 

    WARM TIRE PRESSURE: During the longer drives the tire warms up due to friction with the tire surface and tire creep. The tire pressure increases with the temperature increase for about 1.45psi/0.1 bar for every +50°F/+10°C of temperature increase.  

    In short, always set the tire pressure before a lengthy drive. 

    How The TPM System Works

    Actual tire pressures have been monitored since the introduction of the first active tire pressure monitoring (TPM) system in the E65 7 Series. The tire pressure is measured by wheel sensors and transmitted via radio signal to a TPM control unit and then presented via iDrive display. Since the introduction of the E65, the BMW has gone through five TPM generations.  

    The Evolution of The BMW Tire Pressure Monitoring System

    In response to tire safety concerns – the leading tire manufacturers were involved in numerous lawsuits involving catastrophic tire failures – the United States Congress passed the Transportation Recall Enhancement, Accountability, and Documentation (TREAD) Act in November 2000.

    Aside from many other industry aspects included, TPM was one of the primary components of the TREAD Act. The reasoning is that if the tire pressure loss can be detected before it affects the handling and safety, there would be fewer catastrophic events caused by tire failures. 

    Initially, the NHTSA approved the installation of indirect TPM systems. Indirect TPM systems monitor tire pressure “indirectly” by monitoring the rotational speed of the tire via the wheel speed sensors. The ABS/DSC system can then detect pressure loss by comparing wheel speed information between all 4 tires. Any loss in tire pressure would result in a change in tire diameter and therefore a change in rotational speed.

    Flat Tire Monitor System (FTM/RPA)

    FTM Systems are an “indirect” system used for the first time on the 2000 E39 M5.

    BMW E39 instrument cluster. Source: BMW Service TPM Technical Training

    Source: BMW Service Training

    The early FTM systems on BMW models such as E39 M5, E52 Z8, and E46 Xi used a separate control module that received wheel speed signals from the DSC module. The operating software was later integrated into the DSC module or iDrive head unit (only E65 7 Series). 

    The FTM does not measure tire pressure but only the wheel rotational speed. A difference in wheel speed is recognized as a pressure loss. The FTM can detect the pressure loss of about 20-40% of the initial value. 

    The problem with the FTM system is that it cannot detect a uniform drop in pressure from all four tires due to natural diffusion. 

    The guidelines of the TREAD Act found that “Indirect” TPM systems are ineffective in

    detecting tire pressure loss until the tire was under-inflated to an unsafe level. Therefore,

    NHTSA mandated that auto manufacturers install “Direct” TPM systems on all vehicles sold in the US. 

    As per NHTSA guidelines, passenger cars and light trucks must have the “Direct” TPM

    systems installed via a specific timeline from 2005. By 2007, all auto manufacturers must

    be in 100% compliance.

    TPM Generation 1 (2001 – 2006)

    BMW E65 7 Series iDrive in the TPM menu. Source: BMW Service TPM Technical Training

    Source: BMW Service Training

    The first-ever BMW to use a “direct” TPM system was the E65 7 Series. The system was then called Tire Pressure Control or RDC. The E46 3 Series also received the RDC system as an option. 

    BMW Gen 1 TPM system. Source: ISTA

    This system appears to be quite complicated today. In addition to the TPM sensor in each wheel (1, 4, 7, 10) it has four antennas (2, 5, 6, 9) located in the wheel housing that receives radio signals from the wheel sensors and transmits them to the RDC aerial (8). The data is then transmitted to the RDC control unit via the K-CAN/K network (3).

    Despite the use of long-life lithium-ion batteries, they typically lasted about five years, if not less. The reason for this is that TPM sensors are always active, even when sitting on a spare parts shelf in an energy-saving mode. In contrast to modern TPM systems, the Gen 1 system can take up to half an hour or more to initialize after a reset.

    Gen 1 Tire Pressure Reset Procedure 

    In BMWs without the iDrive, the RDC is reset via a button in the center console control panel. This TPM button must be held down for four seconds.

    The RDC on iDrive vehicles is reset via the menu option: Settings → Vehicle → RDC → Reset. In general, the reset can be performed with the ignition or engine turned on only when the vehicle is stopped. The TPMS initialization process can take up to 30 minutes of driving time.

    TPM Generation 2 (RDC) 03/2006 – 09/2010 

    The Gen 2 TPM is a trigger-type system. Instead of having four antennas at each wheel, the Gen 2 uses trigger modules. Each of the sensors has its own ID which is sent to the central receiving antenna. In this case, the TPM wheel sensor only sends the date when requested by the TPM module. 

    BMW Gen 2 “Trigger-type” TPM system. Source: BMW Service TPM Technical Training.
    Gen 2 TPM components. Source: BMW Service TPM Technical Training.

    TPM Generation 3 (RDC Low) 09/2010 –04/2013

    This is a very clever design that only has five components. The name “Low” refers to “low cost” – there are four sensors and an RDC module with an integrated antenna. This is one of the most reliable systems.

    The messages sent by the wheel electronics are processed by the RDC control unit. The electronics on each wheel send the following messages:

    • Tire inflation pressure
    • The temperature of tire air
    • Remaining battery life 
    • Data from the acceleration sensor 
    • Identification Feature (ID) of the wheel electronics

    These messages are then sent directly to the RDC control unit via a high-frequency transmission path (433 MHz) and evaluated. The wheel electronics’ measuring cycle is 3 seconds, with transmission to the RDC control unit every 30 seconds. The current message status is sent to the CAN bus (body CAN) and is then displayed by the indicating instruments. The RDC control unit is installed in the outer area of the vehicle underbody behind the rear axle.

    BMW Gen 3 TPM system components. Source: ISTA

    Source: BMW ISTA screenshot

    TPM Generation 4 (RDCi) 04/2013 – 

    In 2013, the F32 4 Series Coupe was the first model to receive the Gen 4 RDCi TPM system. The RDC antenna has been relocated under the rear shelf of the vehicle, and the module has been integrated into the DSC control unit for increased reliability.

    BMW Gen 4 TPM system components. Source: ISTA

    Source: BMW ISTA screenshot

    TPM Generation 5 (RDCi) 2019 – 

    Components of the TPM system in G30 5 Series. Source: BMW Service RDC Tool Technical Training

    With the current G20 3 Series, the latest TPM generation was introduced. The most noticeable difference between this generation and previous generations is the addition of QR-code tires and programable TPM sensors.

    Most Common BMW TPM Problems

    Wheel Sensor Don’t Send Signal Due to Dead Battery 

    Wheel electronics battery will usually last for about ten years. When only one battery dies the whole TPM system becomes inoperative. When this happens often is only one sensor replaced, only to get the same TPM warning light in a few weeks again. The reason is that very often only one sensor will fail and throw a code for it. The problem is that this sensor with a dead battery can’t communicate to the RDC module and report that problem is in the battery. 

    Pro Tip: While carrying out the vehicle test, always check the remaining battery life for all of the wheel sensors. 

    Mechanically Damaged Wheel Sensor 

    This happens while changing tires and this can happen even to experienced tech. I don’t know how to change the tire and I certainly don’t want to learn how. I’ve watched it many times and I’ve seen in the flesh how easy is to damage the wheel electronics while changing the tire, especially the UHP run flats in 20’’ and above dimensions. 

    The diagnostics fault code will be the same as with a dead sensor battery. 

    The Wrong Wheel Sensor is Installed 

    These problems happen more often than you think. They very rarely happen at BMW dealers since they use the ETK and would get the wrong part only if the car is not equipped with the TPM system as it left the factory. For as long as I can remember, I never ordered the wrong TPM sensor. And I ordered a lot of them throughout the years. 

    However, they very often happen when people source the parts by themself. 

    Because the TPM generations overlap in the same BMW series, it’s easy to source the wrong part. I’ve seen this also happens when the new BMW series came out and the tire shops are still not familiar with them. 

    Some tire shops and online shops sell generic wheel sensors that can be programmed to match the vehicle system. The problem happens when the sensors are programmed for the wrong TPM system. 

    5th Gen RDCi Sensor Needs to Be Programmed 

    The latest 5th generation TPM sensors must be programmed after tire or sensor replacement or the tire has been flat for more than two minutes. We had a lot of G20 owners complaining about TPM warning messages after tire replacement or when changing winter and summer tires. 

    BMW Service RDC Tool (made by Texa). Source: BMW Service RDC Tool Technical Training

    Unlike all of the previous generations that required no programming whatsoever, the Generation 5 Huf sensors must be programmed with an RDC tool. The reason is that Gen 5 sensors store much more information about the tires. 

    Yes, you can use the aftermarket tires, but the sensors still need programming.

    In addition to TPM sensor programming, the RDC tool includes a feature for registering tire replacement via a QR code on the tire side wall. No really, we now have to register the replacement of the tire in addition to the battery, starter, spark plugs, glow plugs, and many other parts.

    BMW QR-code tire. Source: BMW Service RDC Tool Technical Training

    Then you can check how much tread is left on your tires in your myBMW app. I’m not sure how this could work, but I applaud them for trying it. I can only hope that this tire wear prediction does not work the same way that the brake pad prediction did.

    If you choose to install aftermarket tires for whatever reason, the warning in the myBMW app will remain for 60 days.

    Faulty RDC Module Due to Corrosion 

    Both Gen 2 and Gen 3 TPM systems use the RDC module installed under the car exposed to all kinds of outside influences. Although they are made to be waterproof, water can find a way inside a sealed box and corrode the electronics. The test will reveal no communication with the control unit. 

    The solution is to replace and code the RDC module. In some cases, it can be repaired, but in my opinion, it’s not worth the hassle, since they sell for about $50 used or $150 new. Just make sure you source the right generation. 

    Corroded Wiring, Antennas, Triggers, And Sensors 

    In older generations 1 and 2, the wiring and connectors often corrode due to age or wiring damage, and quite a complex system when compared to newer generations. Troubleshooting wiring issues takes the most time of all other faults. 

    Also, in these older generations, most faults are not typical and will require individual diagnostic plans to solve the problem. The best way is to follow ISTA test plans, as they’ll get you the fastest to the root cause. 

    The TPM may malfunction if the entire pressure in the tires is not correct. Also, bad sensor data can cause it to go off when there is no issue. If none of the solutions work, then it is a manufacturing issue, and you have to take your vehicle back to the dealer.

    Why does the TPM malfunction?

    When there is a TPM malfunction, your dashboard will flash the text TPM malfunction off and on in yellow lights. But what does this mean and how do you fix it? When you get a TPM malfunction message, it means that there is an issue with the tires. 

    The TPM malfunction light is mainly intended to warn the driver of a tire pressure issue, but there could be a few other issues related to the tires that use the TPM malfunction light.

    Tire pressure is low due to regular use -Tire pressure could drop due to regular wear and tear. As we drive on the road, our tires lose that air that is inside over a long period of time.

    Mechanics and vehicle designers recommend checking the air pressure in your tires once every 2 months. If your BMW has older tires, then check the tire pressure once a month. 

    Need to check the tire pressure at any gas station that also sells air. If you haven’t already, search for the PSI number on the tires. Use that number to fill up the tires with air. 

    Tire pressure is low due to a puncture or damage. – Tire pressure can drop suddenly if you accidentally run over sharp debris on the road. Rocks on the freeway can puncture the rubber of the tire.

    Many streets have glass along the curbs because homeless and irresponsible people drop or smash their glass bottles onto the street and do not pick them up.

    If there are holes or punctures on your BMW’s tires, then you have two options. You can take your vehicle to a mechanic who will then repair the puncture holes. Most vehicle owners repair their tires when the tires are less than a year old. 

    But if the tires are old and due to be changed anyway, then you can purchase new tires and have them change them up. If you haven’t changed your tires in 3 to 5 years, then there’s no need to pay anyone to repair them. It’s time to buy a new set.

    There’s nothing wrong with the tires or the pressure, but there is a calibration issue. – The tire pressure has to be recalibrated for the computer every once in a while. If it has been a while since the last recalibration, then the TPM malfunction light will flash on your dashboard. 

    The tire pressure is fine but there is something wrong with the sensor – when there is an issue with a sensor, the sensor could send faulty data back to the vehicle’s computer.

    The sensor is sending bad data to the computer – malfunctioning sensors can send bad data to the computer. So, you can reset the TPM system and reset all the data. If that does not work, then you’ll have to replace the sensor in the tire. That probably means you’ll have to replace the tire. 

    What is the TPM?

    Gone are the days when you had to guess your vehicle’s tire pressure and check them for flatness after parking your BMW after a long day of work. Now, your BMW can alert you when there is a problem with your vehicle’s Tire pressure. 

    Your BMW can alert you thanks to the TPM or the tire pressure monitoring. The tire pressure monitoring is part of the TPMS or tire pressure monitoring system. 

    The TPM is connected to several pressure sensors located inside of the tires. These sensors will occasionally check the tire pressure in each tire and relay the information to the main computer or ECU. 

    If the tire pressure drops too much, the system will send an alert to the driver’s dashboard so that they know there is a problem. 

    The TPM is different from the other tire pressure monitoring system which is known as FTM or flat tire monitor.

    How to reset the TPM

    If there’s nothing wrong with the tire pressure, then maybe something is wrong with the computer system or the sensors relaying data from the tires back to the computer. Luckily, you can reset the TPM system and reset all the data as well.

    Here’s how you can reset the TPM and erase all the faulty data.

    First, add air into all of your vehicle’s tires until it reaches the PSI number on the tires. 

    Then, get into your BMW and turn it on and press the menu button, which is located next to the shift. The menu will appear on the dashboard console. 

    Go down to the vehicle info and click on it. Then, select vehicle status. A small menu along with a 3D image of your vehicle will appear. 

    Scroll up and click on the button that says perform reset. The page will change, and the tire pressure info box will appear. 

    Press performs reset again. The image on the screen will spin in circles, showing that the system is resetting. Do not turn off your vehicle. 

    Instead, drive around the block a few times. The system will reset all the data and recalibrate the new information during the drive.

    When to visit the dealer

    There will be some TPM issues you cannot fix with your DIY or mechanic skills. In certain cases, the BMW manufacturer did not build the TPM system with the right sensors or wires, so the system was faulty even before it drove off of the lot. 

    How do you know when it is time to take your vehicle to the dealer? When the mechanic has tried every viable solution to the TPM malfunction warning, the warning sign keeps turning on.

    Some people on the BMW forums have expressed their frustration with the TPMS system. It continues to go off no matter how often they get their vehicle serviced. 

    If your mechanic has checked the sensors, the tire pressure, and reset the TPM system, then the issue could be the fault of the manufacturer.

    Conclusion

    If the TPM malfunctions in a BMW, then try refilling the tires with air, repairing and replacing a punctured tire, or resetting the system to erase all faulty data from the sensor. After resetting the system, drive around so the system can recalibrate.

    • Eric

      I’m the founder of Daily Car Tips. I wrote articles in the automotive industry for more than 10 years, published in USA, Europe and the Asia. I love sharing my knowledge and insights with fellow enthusiasts. Join me on this journey as we explore the exciting world of cars together!

      View all posts

    Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Ошибка в bluestacks к сожалению
  • Ошибка в bluestacks guest not ready yet
  • Ошибка в blender как исправить
  • Ошибка в battlefield не может подключится к серверу
  • Ошибка в battlefield 4 ошибка при запуске приложения